بالاترین و حساب ویژه برای ادیان

سایت بالاترین روز گذشته طی بیانیه‌یی اعلام کرده است که طی یک‌ماه و به‌صورت آزمایشی لینک‌هایی که در آن‌ها توهین به ادیان صورت گرفته باشد را از صفحه‌ی نخست خود حذف می‌کند.(۱) تصمیم‌گیران در سایت بالاترین سعی کرده‌اند این تصمیم را منطقی جلوه دهند و مخالف آزادی بیان ندانند. از حواشی که بگذریم خلاصه‌ی حرف ایشان این است که گروهی از کاربران مذهبی به دلیل توهین به ادیان بالاترین را ترک کرده‌اند و چون هدف این است که «بالاترین» بازتاب جامعه‌ی ایرانی باشد و هیچ کس از آن حذف نشود برای بازگشت این کاربران این تصمیم مربوطه گرفته شده است.(۲) این استدلال نمی‌تواند استدلال پایه‌یی درستی باشد زیرا احتمالا این تصمیم جدید هم موجب رفتن گروهی که مدافع آزادی بیان هستند و این تصمیم را فروکاستن آزادی بیان می‌دانند خواهد شد. ضمنا «آزادی بیان» باید مورد حفاظت قرار گیرد قهر یا آشتی گروهی نباید موجب «محدودیت آزادی بیان» شود.
هر چند من تاکنون لینکی که توهینی سخیف به ادیان داشته باشد ارسال نکرده‌ام و معمولا به این‌گونه لینک‌ها «مثبت» نمی‌دهم، مگر این که طنز قوی داشته باشد، اما این تصمیم دوستان بالاترین را فاجعه‌بار می‌دانم زیرا دارند به چیزی صحه می‌گذارند که ادیان همیشه با توسل به آن «آزادی بیان» را محدود کرده‌اند و آن این که باید حساب ویژه برای ادیان باز کرد. در بیانیه بالاترین آمده است:

از امروز تصمیم گرفتیم که بطور آزمایشی، به مدت یک ماه، لینکهای با محتوای توهین هزل‌‌گونه به ادیان را تنها از صفحه اول بالاترین برداریم.

چرا همیشه صاحبان ادیان باید با تهدید، حالا یا «بمب» یا «قهر»، تافته‌یی جدا بافته شوند. اگر قرار است «توهین هزل‌گونه»(۳) به صفحه‌ی اول نرود خب باید هیچ «توهین هزل‌گونه»یی به صفحه‌ی اول نرود آیا ادیان سوگلی عالم‌اند؟ به «علم» و «فلسفه» و «ایدئولوژی» می‌شود هزل‌گونه توهین کرد اما به «ادیان» نمی‌شود؟ همیشه این دین‌داران هستند که سخیف‌ترین توهین‌ها و آزارها و اعدام و شکنجه را برای بی‌دینان یا مومنان به دینی غیر از دین‌خودشان روا می‌دارند و حالا ما باید بگویم «توهین به ادیان» ممنوع اما توهین به بی‌خدایان و بی‌دینان و به علم و دانش و فلسفه و انسان آزاد!(۴)

راستش را بخواهید من حرف دوستان بالاترین را درک می‌کنم و دلیل تصمیم‌شان هم برایم قابل فهم است اما نوع برخوردشان با مسئله را نادرست می‌دانم. اول این که می‌توانستند در این مورد نظرخواهی کنند و احتمالا با بهره‌گیری از خرد جمعی در نهایت به تصمیم درست‌تری برسند اما نکته‌ی مهم‌تر این است که می‌بایست دلایل خود را بیاورند و از کاربران بخواهند که داوطلبانه برخی از لینک‌ها را ارسال نکنند یا مثبت ندهند.
اگر قدم به راه سانسور و حذف بگذارید این راه کرانه ندارد و همین‌جور پایین و پایین‌تر می‌روید و چشم باز می‌کنید می‌بینید شده‌اید «جمهوری اسلامی». بالا و بالاتر رفتن و بالاترین شدن دشوار است اما سقوط کردن به پایین کار یک لحظه است و یک لغزش و چند اشتباه کوچک. بالاترین بمانید تا ما افتخار کنیم که بالاترینی هستیم.

در بالاترین

پانویس
۱) طرح یک ماههٔ حذف لینکهای توهین به ادیان از صفحه اول بالاترین
۲) البته در مورد فیلترینگ که موجب شده است کاربران گروه خاصی باشند نیز حرف‌های زده شده است که به نظر استدلال درستی نیست چون به هر حال برای این که لینکی به صفحه‌ی اول برود از ده بیست تا حداکثر شصت هفتاد امتیاز بیشتر نمی‌خواهد و اگر فقط کاربران از حوزه‌ی علمی قم هم باشند باز در بینشان این تعداد پیدا می‌شود که این‌گونه لینک‌ها را داغ کنند.
۳) حالا این بماند که اصولا «توهین هزل‌گونه» یعنی چه؟
۴) قبلا در مورد ناسزاهای دین‌داران به بی‌دینان مطلبی از ایزاک آسیموف نوشته بودم.«پاسخی آسیموفی به فحاشان مذهبی»

22 دیدگاه »

  1. sh20 said

    دوست گرامی .. متاسفانه انرژی ام تمام شده بود و نتوانستم به این لینک + بدهم ( انرژیم که بازگشت حتما+ تقدیم می شود ! ) اما در باره مطلبی که به درستی نوشته اید باید این را اضافه کنم که با وجود جدید الورود بودن نه علاقه چندانی به لینکهای غیر مذهبی دارم و نه تا انجا که یادم هست تا به امروز به انها + داده ام .. اما موضوع اصلی این است که این قانون یک هشدار برای اینده است و برای زمانی که در پی ان قانونهای عجیب دیگری تصویب شوند … وقتی سایتی به قوانین ابتدایی خود پایبند نباشد و ان را به طور یک طرفه نقض کند ایا نمی تواند بعدا کارهای عجیب دیگری نیز به این رفتار خود ضمیمه نماید ؟ مثلا در مورد ای پی کاربرانش که این یکی دیگر یک مساله حیاتی است … به هر صورت شخصا تصویب چنین قانونهایی را مفید نمی دانم و امیدوارم در ان تجدید نظر صورت گیرد تا اعتماد از دست رفته مجددا بازگردد .. پاینده و پیروز باشید و باز ممنون از مطلب شما

    • balva said

      سپاسگزارم٬
      من هم امیدوارم تجدید نظر صورت بگیرد وگرنه بالاترین سریعا کاربرانش را از دست خواهد داد.

  2. رضا said

    کاملا درست. اگر فردا کسی این چامه از مولوی را که:
    «پای استدلالیان چوبین بود / پای چوبین سخت بی تمکین بود»
    تیتر کرده بفرستد، راه اصولی این است که بالاترین این را هم به بالا نفرستد. چون مولوی به جمع کثیری توهین کرده است. توهین به احمدی نژاد و خامنه‌ای باید ممنوع شود. اگر کسی هیتلر را جنایتکار دانست باید ممنوع شود چون بخشی از مردم جهان، هر چند کم، به او ایمان دارند. کسی نباید به صدام اهانت کند. کسی نمیتواند هیچ فکری را مثلا چرند بنامد، هیچ فکری و نظری را. عده‌ای هم شیطان پرست هستند. پس اصلا شیطان رجیم اسلام میشود توهین!! تعدادی از آیات قرآن را نمیتوان به بالاترین فرستاد چون قرآن صریحا به دیگر مردمان توهین کرده است. این راه اصولی است که بالاترین باید برود.

    مسيولان بالاترین آزادند هر قانونی که دوست دارند وضع کنند چون آنجا تارنمای خود آنهاست ولی هر قانونی درست و اصولی نیست و برخی از قوانین هم ممکن است با آزادی بیان منافات داشته باشد.

  3. رضا said

    «تازه آن‌ها یک مملکت با تمام امکاناتش دستشان است و ما همین اینترنت و بالاترین را داریم.»

    بلوای گرامی، همچنین توجه کنید که آن امکانات کهشکشانی را با پول ما دارند به عبارت بهتر با پولی هم ما و آنها در آن سهیم هستیم. در این مورد مذهبی هوادار نظام و مخالف نظام، حتا مخالف افراطی فرقی ندارند. همه آنها دارند از سهم ما برای پیش برد خود و باورهای خود سود میجویند. این خیلی مهمتر از اصل موضوع است. یعنی موضوع اقتصادی هم است. به عبارت بهتر اگر در موضوع ژرف شویم و ریشه را بیابیم به همان منفعت اقتصادی میرسیم.

    البته نمیخواهم در اینجا دودستگی و احساس نفرت بین خودمان بوجود بیاورم که من برادر مذهبی هم دارم. فقط خواستم چشم آنها را روشن کنم و از خواب قرون بیدارشان نمایم.

    • balva said

      رضای عزیز٬
      به نکته‌ی خوبی اشاره کردی. دقیقا منظور همین است.

  4. حسين said

    خوشبختانه مصاحبه مهدی یحیی‌نژاد با صدای‌ آلمان رسماً اعلام كرد كه هدفش به قدرت رساندن گروه مذهبيون با هر روش ممكن حتی ديكتاتوری و زور هست. چون ايشون ادعا می‌كنه اگه اينها نباشن، چند صدایی نيست. يادشان رفته كه اينها تمام رسانه‌های رسمی ايران رو تسخير كردن، مونده بود فقط بالاترين خارج‌نشين.
    ولی باز ايشون نگفت كه اگه مثلاً احمدی‌نژاد مردم رو بزغاله دونست يا امام جمعه مشهد گاو و خامنه‌ای‌ ويروس آيا اين توهين هست يا ايشون اينها رو نقل و نبات می‌دونه كه بايد دست به دست هم بگرده؟
    كلاً هر ديكتاتوری زمانی كه با نوشابه باز كردن برای‌ خودش سعی در توجيح كارش داره، خيلی بامزه می‌شه.

  5. مش غلام said

    «اما توهین به بی‌خدایان و بی‌دینان و به علم و دانش و فلسفه و انسان آزاد!»
    کاش مثالی برای این مورد در بالاترین میاوردید.
    برای من جالب است که خواسته شما چیست و چه میزان از توهین شما را ارضا میکند.

    • balva said

      مش غلام عزیز٬
      اگر قرار است توهین لغو شود چرا «ادیان» استثنا می‌شوند. ضمنا حد من را می‌توانید در نوشته‌هایم ببینید.
      اما بزرگ‌ترین توهین‌ها توسط مذهبی‌ها و ادیان صورت می‌گیرد. چه توهینی بالاتر از این که برای کافران حکم مرگ صادر می‌کنند؟

  6. آخه کسی که بخواد لینکهای مذهبی را ببیند ، نمیاد بالاترین! این همه سایت و وبلاگ بدون فیلتر دولتی است از آن گذشته کافیه تلویزویون ضرغامی را روشن کند! من فکر می کنم خود کاربران بالاترین می توانند با دادن رای منفی و یا با رد شدن از کنار این نوع لینک های توهین آمیز به ادیان، مخالفت خودشان را به شکل دموکراتیک ابراز کنند و خود کاربران ابزار مخالفت را در دست دارند و نیازی نیست کسی برایشان تعیین تکلیف کند و به شعورشان توهین کند امروز می گویند لینک های توهین آمیز به ادیان و فردا می گویند توهین به رهبران ادیان هم ممنوع ! پس فردا حق ابراز نظر در مورد امام جمعه تهران را هم نمی دهند و پله های بعدی حق اعتراض به قصاص و بریدن دست و پا و سنگسار را هم می گیرند .. می شود همان قوانین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران

    • balva said

      بادبان عزیز٬
      به نکته‌ی خوبی اشاره کردی مهم فقط این تصمیم نیست مهم راهی است که وقتی آغاز شود دیگر انتهایی ندارد. تهش می‌شود همین جمهوری اسلامی که می‌بینیم.

  7. arash said

    تعداد کسانی که به سایت بالاتزین میان چندین برابر اعضای خود سایت هست که هیچ کدام نمیتوانند نظر خودشونو راجع به این تصمصم اخیر اعلام کنند و فقط دورادور حرص میخورن
    به نظر من یه نظر سنجی راجع به این تصمیم گذاشته بشه که هم اعضای سایت و هم بازدیدکنندگان سایت بتونن نظر خودشونو ( در غالب رای گیری ) اعلام کنند..
    تا تعداد افراد مذهبی و غیر مذهبی هم مشخص شه

  8. SiNA said

    مطمئنا بیشتر از استفاده چوبشو میخورن ، فکر اینو نکردن چیزی که واسه این قوم مسلمون توی این کشور زیاده امکانات و مکان های مختلف هست ، چه توی جامعه واقعی چه مجازی ، ولی مای بدبخت یه جا گیر آوردیم آزادانه و بصورت صحیح نظر خودمون رو بیان کنیم که این شد.

    به نظر من یکم سطحی به این مسئله نگاه شده بالاترین صدای معترض مردم هست نه محل اشتراک اسلایدشو دعای فرج در یوتیوب.

  9. يك خواننده بدون اكانت بالاترين said

    من اكانت بالاترين ندارم ولي از اينجا ميخوام نظر خودمو به عنوان خواننده هر روزه اين سايت اعلام كنم:

    1- اين كار مديران واقعا باعث تاسف هست. دليل آقاي يحيي ن‍ژاد دلخوري مذهبي ها و ترك اونها اعلام شده. خوب با اين سياست خوانندگان غير مذهبيشو از دست ميده ولي گويا مهم نيست. خون مذهبي ها هميشه تو اين مملكت رنگين تر بوده. اونا مساوي تر از ما هستن. حالا اصلا مهم نيست تمام تريبوناي داخل كشور رو دراختيار دارن! اينا اگه آزادي بيان حاليشون ميشد كه ميذاشتن كتاباي انتقادي چاپ بشه. ميذاشتن عقايد مخالف منتشر بشه. كافيه بگي بالاي چشم امام موسي كاظم ابرو بوده. ميشه توهين. جرت ميدن. قهر مي كنن. خوب به درك. پس ما كه صبح تا شب داريم تو اين مملكت توسط همين مذهبي ها جر ميخوريم و هيچ جايي وجود نداره حرفمون رو بزنيم چي؟ امثال ما دلمون به همين چند جاي محدود خوش بود كه متاسفانه…

    2- من خواننده خودم با خوندن يك مطلب حالا به فرض توهين آميز تشخيص ميدم كجاش منطقيه كجاش نيست. اصلا به نظرم همين كه توهين ها هم ميتونست بياد صفحه اول حسن بود. آدم نظرات مخالف و موافق زيرشو ميخونه يه معياري دستش مياد كه با اين جماعت مذهب زده از چه دري بايد وارد شد كه جوابي نداشته باشن و برعكس چطوري برخورد كردن بي فايدس. همين كه دو تا لينك به سايتاي غير مذهبي يا چهار تا لينك دانلود كتاب اونجا پيدا مي شد هم غنيمت بود. اصلا برا من يكي همين كه ميومدم نظر چهارتا همفكرمو ميخوندم تو جامعه اي كه صدا خفه كن هميشه به دهنمون بستس آرامش بخش بود. اگر مطلبيو نپسندم ميبندم صفحشو نميخونمش. خوب منم از لينكهاي توجيه كننده احكام زشت مذهب خوشم نمياد. اونا رو هم توهين به شعور انسانها ميدونم. ولي هيچ وقت هم واويلا راه نميندازم كه چون من خوشم نمياد بقيه هم نبايد بخونن. چون به نظرم آدما شعور دارن. اگه نخوان خودشونو گول بزنن ميفهمن چي درسته چي نيست. حالا اينكه يكي به جاي من بخواد تشخيص بده چي خوبه چي بد و چيو اجازه دارم بخونم چيو نه يعني توهين به شعور و قوه تشخيص من.
    اصلا نگران مذهبي ها نباشيد. ارتش سايبري آقا تحت هر شرايطي در صحنه حضور داره كه صداي ما رو خفه كنه 1400 ساله با همين حربه مظلوم نمايي و خفه كردن صداي مخالف به جرم توهين به مقدسات دارن حكومت ميكنن. متاسفم كه افراد تحصيلكرده اي مثل آقاي يحيي نژاد بازيچه همين عوام فريبي شدن. قرآن سر نيزه كردن كه وا اسلاما وا اسلاما…
    پوووووف

    • حسين said

      ادبيات ناز آقا مهدی رو دقت كرديد؟

      «ما احساس کردیم گروهی هر چند کوچک دارد در بالاترین به طور سیستماتیک این کار را انجام می‌دهد.»

      اين حرفها شما رو ياد چی می‌اندازه. خس و خاشاك خوندن مردم از طرف احمدی‌نژاد و ميكروب شدن از طرف خامنه‌ای و غيره.
      اين كه اونها احساس كردن و يعنی مدرك ندارن و اينكه سيستماتيك است يعنی مثل تهمت نظام به مردم كه اين جنبش از خارج هدايت می‌شه.

      دقيق دقيق از نظام الگو گرفته، پس خودتون بفهميد كه اين تغيير از كجا آب می‌خوره. خيالتون هم راحت كه اگه سپاه سايبری جايی رو تسخير كنه تا با بمب منفجر نكنه، بيرون نمی‌ره.
      بالاترين رو مرده حساب كنيد.

      • balva said

        حسین عزیز٬
        متاسفانه شباهت‌ها بیشتر از این هست. آقای یحی‌نژاد هم مخالفین این طرح را کسانی که توهین می‌کنند دانسته‌اند در صورتی که این‌گونه نیست و موج وسیعی از اعتراض صورت گرفته است.

    • balva said

      حالا اگر اوضاع بالاترین درست شد و نرفتیم از بالاترین مایل بودین خودم دعوت‌نامه می‌فرستم برایتان! 🙂

  10. parisa said

    تاسف تاسف تاسف
    از اون روز تا حالا رغبت نکردم لاگین کنم
    همیشه از دست کاربرها می نالیدم از دیروز از خود مدیرها نا امید شدم

    • balva said

      پریسای عزیز٬
      خیلی ناراحت کننده است امیدوار بودم پس بگیرند اما مثل این که دارند همین‌جور جلو می‌روند.

  11. […] مطالب مشابه * بالاترین و حساب ویژه برای ادیان […]

  12. […] مطالب مرتبط * من یک بالاترینی شرمنده هستم * بالاترین و حساب ویژه برای ادیان […]

  13. […] پانویس ۱- این عبارت را از بیانیه‌ی سایت بالاترین برای محدود کردن آزمایشی «آزادی بیان» انتخاب کرده‌ام. این جمله کلا مهمل است که در نوشته‌های پیشین توضیح دادم. مطالب مرتبط * من یک بالاترینی شرمنده هستم * بالاترین و حساب ویژه برای ادیان […]

  14. […] مطالب مرتبط * بالاترین توهین به هر باوری نیاز به «ولی» داشتن آن است * بالاترین و عینک دودی برای حفاظت از چشم اسفندیار * من یک بالاترینی شرمنده هستم * بالاترین و حساب ویژه برای ادیان […]

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

بیان دیدگاه