شیوا نظرآهاری ملکه‌ی زیبایی ایران

شیوا نظرآهاری

نمی‌توانم زیبا نباشم
عشوه‌یی نباشم در تجلیِ جاودانه.

چنان زیبایم من
که گذرگاهم را بهاری نابه‌خویش آذین می‌کند:

در جهانِ پیرامنم
هرگز
خون
عُریانی‌ جان نیست
و کبک را
هراسناکیِ‌ سُرب
از خرام
باز
نمی‌دارد.

چنان زیبایم من
که الله‌اکبر
وصفی‌ست ناگزیر
که از من می‌کنی.
زهری بی‌پادزهرم در معرضِ تو.
جهان اگر زیباست
مجیزِ حضورِ مرا می‌گوید. ــ

ابلهامردا
عدوی تو نیستم من
انکارِ تواَم.

احمد شاملو (نمی‌توانم زیبا نباشم)

طاووس هنگامی که چترزیبای رنگارنگش را برمی‌افرازد تجلی زیباترین شکوه فرگشتی چند میلیون ساله‌است و خورشید به گاه طلوع یا غروب٬ و زحل با آن حلقه‌های سحرانگیزش٬ زیبایی انفجاری بزرگ میلیارد ساله‌یی را به نمایش می‌گذارند. اما تمام این زیبایی‌ها نابخویش است و زیباترین گوهری که هستی٬ تا آنجا که ما می‌شناسیم٬ تا کنون از خود بروز و نمود داده است موجودی است که قدرت انتخاب دارد که خود برمی‌گزیند و برخود برمی‌گزیند برای تداوم دیگری. سنگ یا کوه بی‌جان٬ مور یا پیل جاندار٬ کوچک یا بزرگ٬ هر چه می‌کنند و هر چه دارند برای ادامه‌ی حیات خویش است و این تنها انسان است٬ و نه همه‌ی انسان‌ها که گوهره‌های ناب انسانی٬ که از خویش می‌گذرد برای دیگری. آزادی خویش را می‌دهند برای آزادی دیگران٬ گرسنگی می‌کشند و تشنگی برای آن که گرسنگی و تشنگی را ملغا کنند٬ بردگی را ملغا کنند.
و شیوا نظرآهاری یکی از این گوهران ناسفته‌ی نابسوده است که در دل تاریک این شب‌ قطبی با آتش درون سینه‌اش می‌سوزد و گرمی و نور می‌پراکند تا رسم انسانیت از دنیای حیوانی رخت برنبندد.
یک سو سپاه پلیدترین جرثمه‌های هستی است با اندیشه‌های نابه‌کار که شب تا به روز در فکر و اندیشه‌ی رنج رساندن به دیگران هستند٬ ساختن بمب‌های بزرگ‌تر٬ اندوختن ثروتی بی‌حساب‌تر٬ عمارت‌هایی که سقف آسمان سوراخ کند… و سوی دیگر شیواها٬ شیواهای نظرآهاری که در فکر «کودکان کار و خیابان» اند. دست بالا می‌زند تا دیوار فروریخته‌ی کلاس محقر درس کودکانی بی‌سرپناه را تعمیر کنند یا آغوش می‌گشایند تا اشک از چشم خونبار کودکی پدر از کف داده بزدایند یا مرهم نهند بر داغ دل مادری بر سر جنازه‌ی در خون تپیده‌ی فرزندش.
شیوای نظرآهاری شرافت زمین است و چراغ روشن انسانیت هنگامی که جهل بر سر منبر افیون می‌پراکند برای تحمیق کردن مردمی که از رنج ولی‌نابه‌کار شیطان بر روی زمین پناهی نمی‌جویند جز خدایی موهوم در آسمان.  او دست توانای زندگی است هنگامی که پاسداران جهل مرگ می‌فروشند برسر چارراه‌ها تا رمق جوانان را بگیرند و آستان بوس‌شان کنند.
اگر می‌توانیم با وجود ایرانیانی مانند خامنه‌ای و احمدی‌نژاد باز در دنیا سرافراشته گام برداریم و شرمنده نباشیم برای این است که شیوا داریم٬ شیواها داریم که نمونه‌اند در جهان کم‌نظیر نه٬ که بی‌نظیرند.
۱۳ شهریور روز بی‌دادگاه اوست٬ او را به جرم داشتن شرف انسانی و روح بی‌قراری که برای بی‌پناه‌ترین انسان‌ها از کودکان کار و خیابان تا اسیران دربند بی‌حامی می‌تپد محاکمه می‌کنند و کاش دستی دادگر روز این بی‌داد بیرون می‌آمد و چکش عدل بر میز ظلم می‌کوفت و حکمی چنان که شایسته و بایسته است می‌راند. حکمی چنین:
شیوا نظرآهاری برای روح بلند و زیبای‌اش به عنوان ملکه‌ی زیبایی ایران انتخاب می‌شود او را بردوش بگیرید بر زمین فرش قرمز پهن کنید به سوی میدان آزادی برید و تمام گل‌های گلستان‌های طرشت تا کرج را به پای‌اش بریزید که اگر خورشید از گردش به دور زمین خسته و مایوس نمی‌شود و برای وجود چنین انسان‌هایست.
بترسید از روزی که با دربند کشیدن «شیوا»٬ شراره‌های شورابه‌ی خورشید خانه‌ی پوشالی‌تان را بر سیلی مذاب فروشوید. بترسید! از اشک خورشید بترسید!

ارسال به: Balatarin::Donbaleh::100C::oyax::Mohandes::Del.icio.us::Friendfeed::Twitthis::Facebook::Addthis to other::Subscribe to Comments Feed::Subscribe to Feed

23 دیدگاه »

  1. vision said

    منو ببخشید که اینجا این سوال رو می کنم.چون راه دیگه ای برای ارتباط ندیدم.ای میل از خودتون نذاشتید.می خواستم بپرسم لوگوی بالاترین رو چطور به بلاگم اضافه کنم؟راهنما رو خوندم ولی نمی دونم کد رو کجا دقیقا باید اضافه کنم.بلاگ من هم وردپرس هست.می شه بگید دقیقا کجا باید کدها رو اضافه کنم؟به خصوص اینکه اسم پست ها فارسیه و نمی شه راحت به بالاترین لینکش کنم

    • balva said

      دوست عزیز٬
      اول این که کاش لینک وب‌لاگ‌تان را گذاشته بودیم تا سری می‌زدیم و بیشتر آشنا می‌شدیم.
      دوم این که باید کدی را زیر هر نوشته‌ی‌تان کپی کنید. ایمیل خود را بدهید برایتان آن کد را ایمیل می‌کنم.
      سوم این که استاد ما که این کدها را درست کرده http://dastneveshteh.wordpress.com/ است که خوب است سری بشان بزنید.

  2. امید said

    بلوای عزیزم بگذار به سبک برنامه نویسانه درباره این نوشته ی به غایت زیبایت به معنای تحت اللفظی کلمه ملانقطه ای باشم:

    … از دنیای حیوانی رخت برنبندد.

  3. balva said

    امید عزیز٬
    سپاسگزارم و لطف کردی. من معمولا این‌گونه متن‌ها را شروع به نوشتن که می‌کنم یک‌نفس می‌نویسم. تقریبا به اندازه‌یی که خواندنش طول می‌کشد نوشته می‌شود. برای همین غلط زیاد دارد. وقتی پست می‌کنم. بعد یک‌بار می‌خوانم و غلط‌ها را ویرایش می‌کنم. اما موقع خواندن هم همان‌گونه می‌خوانم که خود می‌خواهم نه آن‌گونه که نوشته شده است برای همین گاه خطاها را نمی‌بینم. شاید برایت جالب باشد با این که تو لطف کردی و تذکر داردی باز یک بار متن را از ابتدا خواندم و چند ایراد کوچک را برطرف کردم اما متوجه نکته‌ی تو نشدم. دوباره مستقیم رفتم آنجا که گفته بودی و پیدا کردم و درستش کردم.
    سپاس از تو که با دقت متن را می‌خوانی.

  4. بلوا جان ای-میل رو که دادم:
    visionisthetruth@gmail.com
    می خوام لوگو همیشه تو وبلاگم باشه.کد ها رو که خود بالاترین برای هر وبلاگ داده ولی نمی دونم کجا کپی کنم.گفته تو تمپلیت وبلاگ.نمی دونم تمپلیت کجاست
    درباره وبلاگ هم من تازه عضو شدم (1 ماه) و تو این مدت 2 تا بلاگ داشتم که متاسفانه یکی از قدیمی های بالاترین با من لج کرده و چون بالایار بوده(یا دوست بالایار داشته) هر دو بلاگ من رو ممنوع کرد به بالاترین.نمی دونستم اینجا جو اینطوریه. دو روز پیش یه بلاگ جدید ساختم که فعلا یه پست بیشتر توش نیست: http://visionisthetruth2.wordpress.com

    • balva said

      دوست عزیز٬
      برای قرار دادن لوگو یا هرچیز دیگر در حاشیه وب‌لاگ‌تان باید از ابزارک متن استفاده کنید. می‌روید در قسمت ابزارک‌ها و ابزارک متن را می‌کشید می‌آورید حاشیه بعد کد مورد نظر را در آن کپی می‌کند. باز اگر کاری از دستم برمی‌آمد در خدمت هستم.

  5. محسن said

    تشکر……

  6. نسرین said

    خیلی زیبا نوشته ئی بلوای عزیز … به امید آزادی اش .

    • balva said

      سپاس نسرین عزیز٬ به امید آزادی شیوا و ایران.

  7. سپهر said

    لطفا لینک وبسایت خبری آسمان دیلی نیوز را در قسمت پیوند وبلاگتون اضافه کنید

    http://asemandailynews.com/

  8. مسعود بالا said

    بلوای عزیز
    این متنت هم مانند سایر متنها هم پر مغز بود و هم زیبا, ولی اینبار بخاطر در هم آمیخته شدنش با شعر بسیار زیبائی از شاملو, زیبائی و گیرائیش دوصد چندان شد.
    دستت را از دور میفشارم.

    • balva said

      ممنون مسعود عزیز٬ عکس زیبای شیوا در کنار شعر شاملو جلوه‌ی زیبایی داده است به متن ناچیز من.

  9. ایران جاوید said

    سلام چطوری دکمه ارسال به بالاترین رو در وبلاگت قرار دادی؟ میتونی بهم بگی . funiran@live.com

    • balva said

      نشانی وب‌لاگتان را لطفا بدهید تا کد را برایتان درست کنم و بفرستم.

  10. فرامرز said

    بلوا جان ، دیر زمانی است که خلاقیت ادبی از خانه محقر ما رخت بربسته و چاه خشک شده است ؛ راستش از همان آغاز برکه نموری بیش نبود . آنچه که آموخته‌ام ، دید نقادانه به متون است . هر چه عیار یا درجه خلوص بیشتر باشد ، سطح انتظار و نکته بینی‌ ( صمیمانه و بی‌ غش ) من بیشتر میشود . چون شیفته و شیدای کلام نغز هستم . در مورد » یکنفس نوشتن » مایلم ، چند جمله‌ای نقل کنم ؛ لابد برای تو و سایر رفقای اهل قلم تازگی ندارد ، ولی نخست خود مروری به مطلب کرده و احتمال دارد ، در ذهن همزبان جوانی ، منشا یک پروسه فکری مفید ، در کشف بهتر خلاقیت شود .
    ما آموخته ایم که هنر یک پدیده اجتماعیست . داده‌های محیط بر سلسله اعصاب ما اثر گذاشته ، به مغز منتقل و تجزیه وتحلیل شده و در آنجا به محصولی منحصر بفرد مبدل میشوند . سپس این محصول به محیط ( طبیعت و در اینجا جامعه ! ) ارائه میشوند .
    فرم این ارائه بسیار مهم است . توان هنری در این زمینه فرصت اظهار وجود می‌‌یابد و کار را از سایر کارها متمایز میکند . هویت میبخشد . این روند با سیاه مشق شروع میشود . موفقیت شخص را ، پیگیری و کوشش مستمر ، تشخیص و فراگیری از نارسائی‌ها ، فراگرفتن تکنیک کار و تمرین ، تضمین میکنند . راحت طلبی و تنبلی سموم کشنده‌ای هستند که با یاس آغاز و به انصراف منتهی میشوند . اینگونه است ، که ذهن خلاقی که هستی‌ در انتظار وی نشسته است ، نشکفته پژمرده میشود .
    تداوم تلاش خستگی ناپذیر در مرحله نمو استعداد هنری اما ،ذهن هنرمند جوانی که در اثر پژوهش و تفکر به درجه‌ای از اشباع رسیده است را به تراوش وامیدارد . زایش فرخنده انجام و ذهن هنرمند در کهکشان هستی‌ اظهار وجود ( بی‌ همتا ) میکند . رسیدن به این اوج ، در ابتدای کار – بطور طبیعی – نیازمند دخل و تصرفاتی هست ، که اکراه از آن عاقلانه نیست . حتی اگر رگه هائی از تاثیر کار استادان اهل فن در کار مشاهده شود ، نباید به خود خرده گرفت و باید ادامه داد ! ادامه داد و پیه نکوهش انفاس سرد را به تن مالید و مایوس نشد ! ادامه داد تا به لحظه موعود رسید : گاه که – بعنوان مثال – قلم در دست گرفته ، بر صفحه کاغذ مینهی و وجود نامرئی روح خلاق ، خودبخودی آثری بدیع را خلق میکند ؛ و خوداگاهی تو ، نخست پس از درج نقطه پایان ، در جریان امر قرار میگیرد ! در نتیجه کوشش و تداوم ، به لحظه‌ای نائل میشوی که هر گونه حک و یا اصلاحی غیر ضروری میشود !
    بلوا جان ، من کار ویراستاری کرده‌ام ! بخاطر بسپار اگر کتابی باشد ، قبل از چاپ میتوانم مفید باشم !
    من » شب قطبی » را جمع نمیبندم .

  11. فرامرز said

    شرمنده از متن طویل و پر حرفی ….

  12. balva said

    فرامروز عزیز٬
    از این که منتقدی چنین فهیم خواننده‌ی این نوشته‌هاست بسیار مسرور شدم. امیدوارم همیشه از راهنمایی‌های شما بهرمند شوم. موردی که در مورد «شب‌های قطبی» فرمودید کاملا حق با شماست و جمله تغییر دادم. جمله این‌گونه شد:«شیوا نظرآهاری یکی از این گوهران ناسفته‌ی نابسوده است که در دل تاریک این شب‌ قطبی با آتش درون سینه‌اش می‌سوزد و گرمی و نور می‌پراکند تا رسم انسانیت از دنیای حیوانی رخت برنبندد.»

  13. میرزا said

    جالبه، من هم چهره‌ش رو خیلی خیلی دوست دارم…

  14. […] * ۸ مارس نه شرقی نه غربی جهانی ست. * حکم زن پنجم و ۸ مارس * شیوا نظرآهاری ملکه‌ی زیبایی ایران * فرشتگان فریاد زدند:ندا آمد بپا خیزید! […]

  15. […] * ۸ مارس نه شرقی نه غربی جهانی ست. * حکم زن پنجم و ۸ مارس * شیوا نظرآهاری ملکه‌ی زیبایی ایران * فرشتگان فریاد زدند:ندا آمد بپا خیزید! * اعدام زینب […]

  16. zeera iranparast said

    سلام بر اساس امر بانک مرکزی نرخ تورّم به بیشتر از ۲۰ درصد رسیده. این یعنی حقوق‌ها باید ۲۰ درصد بیشتر بشوند. همه میگویند بسیجیها بهترین حقوق و مزایا را دارند. ما که ندیدیم. نون برای ما هم گران شده. همه چیز برای ما هم گران شده. در یک بلاگ خواندم که ماها بهترین حقوق هارا میگیریم و نرخ تورّم به ما اثر نخواهد داشت.والله به امام قسم اگر این واقعیت داشته باشد.فقط همین را می‌خواستم بگویم.

  17. […] * ۸ مارس نه شرقی نه غربی جهانی ست. * حکم زن پنجم و ۸ مارس * شیوا نظرآهاری ملکه‌ی زیبایی ایران * فرشتگان فریاد زدند:ندا آمد بپا خیزید! * اعدام زینب […]

  18. […] * ۸ مارس نه شرقی نه غربی جهانی ست. * حکم زن پنجم و ۸ مارس * شیوا نظرآهاری ملکه‌ی زیبایی ایران * فرشتگان فریاد زدند:ندا آمد بپا خیزید! * اعدام زینب […]

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

