دو روز دیگر عاشورا ست. چه باید کرد؟

معمولا وقتی به خانه می‌آیم سر راه با مامور شهرداری که نظافت کوچه‌‌مان را به عهده دارد خوش و بش می‌کنم. مردی حدود پنجاه ساله است. یک شیشه‌ی بغلی عرق سگی دارد که در روزهای زمستان به دادش می‌رسد. گاهی به من هم تعارف می‌کند و من هم دستش را رد نمی‌کنم. معمولا جوکی در مورد خدا و رابطه‌ی محمد با زنان بینمان ردوبدل می‌شود. چند سال پیش یک بار توی همین شوخی‌ها و شنگولی‌ها من حرفی در مورد ابولفضل برادر ناتنی امام حسین زدم که دیدم سکوت کرد، به راحتی می‌شد خشم را در چهره‌اش دید. تلخ به من نگاه کرد و گفت: «با همه شوخی با عباس با غیرت و با معرفت هم شوخی؟! هر چی داریم از ابوالفضل داریم که مظهر شجاعت و آزادگی و وفا بود…» خیلی جا خوردم! پیرمرد لامذهب و دوست‌داشتنی من ناگهان متعصبی مذهبی شد. هر چند رابطه‌ی ما دوباره رفت سر جایش و همان‌جور که بودیم ماند اما من محافظه‌کارانه حواسم را جمع می‌کردم که با هر کس و هر چیزی شوخی می‌کنم با «ابوالفضل عباس» شوخی نکنم.
شخصیت‌هایی که به صورت قهرمان‌های ملی در می‌آیند بیشتر «افسانه» هستند تا «واقعیت». بعضی از این «افسانه‌ها» ریشه‌هایی هم در واقعیت دارند اما حضورشان در قلب و جان مردم نه به دلیل شناخت عمیق از شخصیت واقعی یا تاریخی‌شان که از نمود افسانه‌گونه‌ی‌شان سرچشمه می‌گیرد.
بسیاری از مارکسیست‌های ایرانی(۱) قبل از انقلاب تحت تاثیر همین افسانه‌ها و اسطوره‌ها با این که اسلام را نقد می‌کردند اما برای «علی» و «حسین» و شخصیت‌هایی مانند «زینب»‌ و «ابوالفضل» احترام خاصی قایل بودند. سخنان خسرو گلسرخی که مارکسیستی فدایی خلق بود در دادگاهی که سرانجام حکم مرگش را صادر کرد نمونه‌ی روشنی از علاقه و دلبستگی بخش وسیعی از مارکسیست‌ها به این افسانه‌ها ست.

زندگی مولا حسین نمودار زندگی کنونی ماست که جان بر کف برای خلق‌‌های محروم میهن خود در این دادگاه محاکمه می‌شویم. او در اقلیت بود و یزید، بارگاه، قشون، حکومت و قدرت داشت. او ایستاد و شهید شد هر چند یزید گوشه‌ای از تاریخ را اشغال کرد ولی آن‌ چه که در تداوم تاریخ تکرار شد راه مولا حسین و پایداری او بود، ‌نه حکومت یزید. آن‌ چه را خلق‌ ها تکرار کردند و می‌کنند راه مولا حسین است. بدینگونه است که در یک جامعه مارکسیستی اسلام حقیقی بعنوان یک روبنا قابل توجیه است و ما نیز چنین اسلامی را اسلام حسینی و اسلام علی تایید می‌کنیم. (خسرو گلسرخی)

برخی، چه راست‌گراهای مدافع رژیم شاه چه مارکسیست‌های کارگری، گرایش ملی‌گرایانه و مذهبی بخش وسیعی از روشنفکر مذهبی در زمان شاه را عامل روی کار آمدن جمهوری اسلامی و فجایع بعد از آن می‌دانند هر چند این موضوع کاملا نادرست نیست اما این حقیقت که حکومت‌ها و از جمله حکومت شاه نقش مهمی در تثبیت و گسترش این افسانه‌های ملی داشت را نادیده می‌گیرند.
به هر حال اکنون ما در موقعیت حساسی هستیم. دو روز دیگر عاشورا ست. چه باید کرد؟ یک راه این است که بگویم در این شوی مذهبی شرکت نمی‌کنیم و جنبش مردم ایران را دوباره آلوده به پندارهای خرافی و قهرمان‌پرستی‌های پوشالی نکرده شریک این تحریفات تاریخی نمی‌شویم.
راه دیگر این است که ذوب شویم در میان مردم و هم‌رنگ و هم‌راه آنان شویم و در وصف امام حسین و عاشورا نوحه‌سرایی کنیم و خامنه‌ای را یزید بنامیم و مصباح را عمرو عاص و… (۲) فراموش کنیم که بخش وسیعی از بدبختی مردم ایران حکومت مذهبی است.
به نظر می‌رسد خوشبختانه «جنبش سبز» تا آنجا که در اختیار جوانان و دانشجویان و قشر روشنفکر است راه سومی را برگزیده است. روز عاشورا باشکوه تمام از امام حسین تا آزادی راهپیمایی خواهد کرد و بلوغ فکری خود را با شعارها و حرف‌هایی که در جمع می‌زند نشان می‌دهد. عاشورا فرصتی است برای قدرت‌نمایی «جنبش سبز» نباید این قدرت نمایی را با راست‌رویی و چپ‌رویی از دست داد.
جنبش سبز در این چند ماه گذشته تمام چیزهایی را که در سی سال حکومت جمهوری اسلامی بنا کرده بود ویران کرد. روز قدس، ۱۳ آبان، نماز جمعه، تشییع مراجع تقلید و اکنون نوبت عاشورا است باید عاشورا را از جمهوری اسلامی گرفت و به مردم داد.
——
۱- این که مارکسیست‌های ایرانی چقدر مارکس را می‌شناختند و چقدر ملی‌گراهایی بودند که تفاوت چندانی با سایر مبارزان نداشتند بحث دیگری است و در حوصله‌ی این مطلب نمی‌گنجد.
۲- احمدی‌نژاد حدش کمتر از این بود که با کسی مقایسه شود شاید آن میمونی که در سریال‌های تلویزیونی صدا و سیما از سر و کول یزید و معاویه بالا می‌رود را بتوان با ایشان مقایسه کرد.

ارسال به: Balatarin::Donbaleh::100C::oyax::Mohandes::Del.icio.us::Friendfeed::Twitthis::Facebook::Addthis to other::Subscribe to Comments Feed::Subscribe to Feed

Advertisements

3 دیدگاه »

  1. ناشناس said

    khar kos…. bidine madar je..eh
    —————
    فحاشی‌ها را حذف کردم. به هر حال میزان شعور و شرف پیام‌گزار در پیامش مشخص است. مطلبی در این باره نوشتم به نام «پاسخ آسیموفی به متعصبین مذهبی»

  2. […] آزادی, جنبش سبز چند روز پیش مطلبی نوشتم با عنوان:«دور روز دیگر عاشوراست. چه باید کرد؟» شخصی که گویا متعصبی مذهبی است با الفاظ رکیکی در قسمت […]

  3. […] اگر این را پسندید احتمالا این‌ها را نیز خواهید پسندید × هفت حدیث معتبر و متواتر در باب ۱۳ آبان × دو روز دیگر عاشورا ست. چه باید کرد؟ […]

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: